N Stor Stark

På ett par Systembolag i Uppsala har beställningssortimentsölen N Stor Stark börjat saluföras sen i november. Detta eftersom den tillfälligtvis bryggs hos Gamla Slottskällans Bryggeri och då får säljas i de tre närmaste Systembolagetbutikerna. Det hände sig inte bättre än att en flaska slank ner i min varukorg en dag. I alla fall måste ju ett test göras även om namnet inte bådar om alltför gott och stilen (ljus lager) inte tillhör den absoluta toppen på min lista. Nåväl 12 kr plus 0,90 kr i pant kan det kanske vara värt för att i vart fall få ett nytt ölkryss.

N Stor Stark, 5.0 %: Färg finns nästan inte alls ser det ut som när man häller upp men när drycken väl hamnar i glaset finns där en extremt N Stor Starkblekgul helt klar dryck. Ganska lågintensiv snäll ljusgul ton helt enkelt. Ett vilt lätt fräsande skum högt skum byggs snabbt upp direkt vid upphällning men det försvinner fortare än man hinner blinka och lämnar ett skumrestfritt glas och en nästan helt skumfri ölyta.

Doften är snäll och bjuder inte på några överraskningar. Lätt brödig, spannmålsorienterad arom och om man kämpar lite även med vaga inslag av något som går åt citrushållet. Man skulle kunna säga att det känns som en mild inte alltför doftkittlande lageröl. Inget utmärkande med andra ord.

Smaken bjuder inte på någon käftsmäll direkt. En okej friskhet men ack så tunn och lätt. Lätta spannmålsinslag på den lite mineralvattenaktiga bakgrunden. Jag associerar vilt till blötlagd formfranska. Det finns inte mycket till beska varken i början eller slutet. Smaken går helt i linje med övriga intryck; inget speciellt att imponeras av annat än att de lyckats göra något som är så outmärkande.

En öl som är precis vad den utger sig för att vara helt enkelt, en stor lättdrucken ljus lagerstarköl. På så sätt har de ju lyckats okej men för mig är det precis sådan öl som jag inte vill ha när man beställer/köper en öl det vill säga en stor stark. En enligt mitt tycke trist intetsägande öl som det rent av tar emot att dricka. Betyg: 1+

Nu när man ändå tar upp N Stor Stark kan det ju vara på sin plats att nämna lite mer om företaget. Jag kom ihåg att jag kollade upp det lite första gången jag hörde talas om ölen men jag fick aldrig någon riktig klarhet i vad det handlade om. Mikrobryggeri? Fanns det något bryggeri överhuvudtaget? Vem brygger? Var brygger man? Varför? Informationen på hemsidan har varit ganska sparsmakad och har mest handlat om idéer och finansiering men har dock så smått fyllts på med lite utökad information. Det har inte direkt kännts som om det varit någon dedikerad ölfantast bakom projektet utan mer ekonomiskt drivna entreprenörer. Med utgångspunkt från min generellt något pessimistiska syn på saker och ting kändes projektet från början lite väl optimistiskt och jag tycker även personligen att det är trist att satsa så mycket på något så tråkigt som stor stark. Farhågorna och motiven blev än osäkrare för mig när jag lästa om projektet i två artiklar i Affärsvärlden (1 & 2). I och för sig ska man inte tro allt man läser (från båda sidor bör nog tilläggas). Just nu verkar det dock som om företaget rullar på och säljer en del öl så vem vet kanske får vi en ny ljus lagerölsaktör på marknaden.

Etiketter: , , ,

Kommentera

