Stillwater Artisanal Ales Autumnal

Jag passerade i fredags förbi O’Connor’s efter jobbet för att konfirmera lite detaljer kring den stundande stora påskölsprovningen med Ölsällskapet Gambrinus. Jag hade inte tänkt att ta någon öl överhuvudtaget men så blev det ju inte. Jag blev hängande en stund i den inre baren och inte helt oväntat hamnade jag snart i öldiskussioner med en trevlig grupp goda öldrickare. Efter en stund och ett par öl dök det upp en flaska på bardisken från det unga amerikanska bryggeriet Stillwater Artisan Ales. Ett bryggeri som rankas som nummer två i RateBeers ”Top New Brewers In The World 2011”. Bryggeriet har sin bas i Baltimore, USA och drivs av bryggmästaren Brian ‘Stillwater’ Strumke. Han har under Stillwater Artisan Ales bryggt öl sen i slutet av 2009 under denna devis:

”The goal of Stillwater Artisanal is living art. Although packaged within a medium often overlooked for its artistic merits, our desire is to offer something new and intriguing. We present more than just a fine crafted beverage, rather an occasion that evokes an emotion and inspires contemplation. For art is not a sum of actions but rather an approach to life. We draw our inspiration from the world around us, whether that be a season, location, or even humanity itself. Our intent is to encapsulate this muse exhibiting an artistic rendition to the best of our abilities.”

Till Sverige och O’Connor’s har det nu via Brill & Co hittat hit alla fyra öl ur bryggeriets Stateside Serie och flaskan som dök upp i fredags var deras Autumnal, 7.2%. En i mångt och mycket tyskinfluerad öl men gjord med en belgisk jästtyp.

Stillwater Artisanal Ales: Autumnal 7.2%

Till utseendet är ölen dimmig med en färg gående åt ljust brunorange. Skummet är mediumstort och aningen biegetonat.

Doften ganska lätt fruktig med hintar åt mynta och mull. Den är inte speciellt intensiv men ger ändå ett maltigt ganska friskt intryck.

Stillwater Autumnal på OCSmaken känns maltig nästan åt karamellig med en ganska lätt fruktighet. Jag kan även tycka mig känna något som jag kopplar till lätt tilltygade svartvinbärsblad. Det dyker även upp associationer till fuktig källare. En viss lite läskande belgisk syrlighet kan jag tycka mig känna i denna i övrigt väldigt tyskt smakande amerikan. Snäll beska och en inte alltför lång och stor eftersmak.

Jag hade nog lite större förväntingar på en öl i en så snygg förpackning och i den lite högre prisklassen. Ok, det är ingen dålig öl men lite för trist tysk för min smak. Betyg: 3

Etiketter: , ,

Ett svar to “Stillwater Artisanal Ales Autumnal”

  1. fajanen Says:

    Ajdå. Har en sådan flaska hemma. Blir nog till att knäcka den snart då.

Kommentera

