Warsteiner utan alkohol

Tillbaka från solrik fjällsemester i KGBs hemtrakter bar det av mot Tyskland och München för öl och musik. Jag tänkte få ner lite om ölupplevelserna i Bayern här och börjar från början med resans första kontakt med maltdryck.

För ett par dagar sen satt jag alltså nersjunken i en flygstol när en ur den smått överpiffiga och sprudlande flygpersonalstyrkan passerade förbi och undrade om de kunde få bjuda på någon spännande dryck. Inte helt oväntat föll mitt önskemål på öl. Visst, utbudet brukar inte vara det bästa men lite väl oväntat fick jag till svar att ölen tyvärr var slut men om jag fortfarande ville ha ”typ känslan av öl” hade de fortfarande kvar en sista flaska alkoholfri öl som hon kunde hämta åt mig. De flesta tyska bryggerier har ju någon typ av lättare öl i sin produktlinje så varför inte passa på och prova. Jag har ju tidigare testat igenom ett par lättare tyskar (ex Jever Fun och Clausthaler Classic) på hemmaplan. Med lättare menar jag alltså i detta fall alkoholfritt (alkoholfrei). Då flygplansstolen jag satt i befann sig på ett Lufthansaplan var ölen av typen Warsteiner och närmare bestämt deras 0.0 %-iga alkoholfria öl (som går i blått på etiketten, vilket verkar vara den färgkod som generellt gäller för alkoholfri öl hos många tyska bryggerier).

Warsteiner AlkoholfreiFärgen på ölet är blekt gyllene och utseendet kristallklart med ett ganska högt vitt skum.

Doften är ganska intensiv med främst vad som nästan känns som stamvört (ojäst öl). Mycket malt och ganska sötaktig med andra ord.

Smaken känns även den väldigt maltig och sockersötmen men ändå tunn. Ger en fadd känsla och påminner mer om det blivande ölet innan man tillsätter jästen. Skulle inte förvåna mig om man har filtrerat bort jästen mycket tidigt för att på så viss förhindra att alkohol bildas. Hur som helst tycker jag inte att flygvärdinnan var helt rätt ute när hon tyckte att jag borde ta denna öl för att i alla fall känna doft och känsla av tysk öl. Betyg: 2-

Trots den inte helt klockrena ölstarten på Tysklandsturen kändes det bra att börja med en inte alltför kul öl får då växer ju tron på en bättre fortsättning.

Etiketter: , ,

Ett svar to “Warsteiner utan alkohol”

  1. Elvis Says:

    I do not know if it’s just me or if perhaps everybody else encountering problems with your blog. It looks like some of the written text within your content are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them as well? This may be a problem with my web browser because I’ve had this
    happen previously. Appreciate it

    Elvis

Kommentera

