Klövsjö Gårdsbryggeri

Jag har under den gångna helgen varit på utflykt till BjörnrikeJämtland för lite skidåkning. Väl där läste jag en liten notis i skidortstidningen Vemdalen om ett nytt mikrobryggeri som skulle börja sin lansering av lokalproducerad öl till skidanläggningarna i omgivningarna. Namnet på det nya bryggeriet är Klövsjö Gårdsbryggeri eller kort och gott KGB och har startats av hembryggaren Jan Zakrisson. Han började brygga öl för ett tjugotal år sen efter att ha gått en bryggkurs i Jamtli, Östersund och tar nu steget till mer kommersiell bryggning. Om du är sugen på att läsa lite mer om Jan och hans bryggeri rekommenderar jag att läsa Sandra Högmans artikel i Länstidningen Östersund.

Jan Zakrisson, KGB Foto:Sandra Högman

Jan Zakrisson, Klövsjö Gårdsbryggeri Foto: Sandra Högman

Tyvärr hade inte produktionen kommit igång riktigt på grund av utdraget byråkratiskt arbete, det vill säga alla tillstånd är inte klara så jag fick tyvärr inte möjligheten att smaka någon brygd. De två primärbrygderna för bryggeriet lär vara två ale.

Jag hoppas jag får återkomma med mer information och förhoppningsvis även med lite smakupplevelser från detta gårdsbryggeri inom snar framtid.

Etiketter: , ,

2 svar to “Klövsjö Gårdsbryggeri”

  1. vipalandet Says:

    Du har rätt!

  2. Warsteiner utan alkohol « Gjölen Says:

    […] KGB – Klövsjö Gårdsbryggeri […]

Kommentera

