XX Bitter

De Ranke XX Bitter

För ett tag sen dök det upp två öl från det relativt unga (grundat 1994) belgiska bryggeriet De Ranke i ett mitt-i-månaden-släpp från Systembolaget. Men en av De Rankes mest välkända öl har dock inte setts till på Systembolagets hyllor och det är även en öl som jag inte har lyckats smaka förrän nu. Ölen i fråga är XX Bitter, 6.2% en brygd som faller i grupperingen blond ale.

Färgen är ljust rostorange och utseendet på vätskan molnigt. Skummet är vagt vagt gultonat, lätt krämigt och någon centimeter högt.

Doften känns lätt kryddig med spår av både pepparblandning och för mig den lite förvånande klassiska veteölskoriandern. Vidare anar jag en viss citruston och en ok markerad humlenärvaro för att tillslut fastna lite på de belgiska jästtonerna.

Smaken är förvånandsvärt enkel och jag blir lite överraskad av detta eftersom jag förväntat mig något extra extra. Nåväl när den första förvåningen lagt sig dyker det i alla fall upp en hel del humle om än inte i den där extremfruktiga varianten som man har vant sig vid från välhumlade amerikaner utan mer i torr och rakt besk skepnad. Kanske kan det vara så att ölen stått ett tag eftersom den känns lite klen i de där gräsiga och tallskogiga smakerna. Vidare hittar jag jäst och en släng av syra i smakpaletten. Hur som helst en uppfriskande öl med bra om än lite onyanserad beska samt en rätt spenslig kropp. Betyg: 3

Etiketter: , ,

Kommentera

