Founders Centennial IPA

Jag var häromdagen förbi nationspuben Djäknen och upptäckte att de hade ett litet men väldigt trevligt ölutbud. Bland annat fanns Centennial IPA, 7.2% från amerikanska Founders Brewing Company i deras sortiment. Founders Centennial IPAKul! men det mest anmärkningsvärda var priset, 42 kr för en flaska vilket till och med är ett par kronor billigare än vad de tar för ölen hos Systembolaget (44.50 kr) när den släpps i deras mitt-i-marsmånaden-släpp imorgon. Fantastiskt eller hur? Jag öppnade upp storplånboken och slog till på en flaska av denna torrhumlade ofiltrerade indian pale ale.

Färg är vagt dimmig och går i en orange ton nästan lite åt kopparhållet. Ölskummet är lätt smutsvitt, blandbubbligt, ganska stationärt och lämnar lite ringartade rester i glaset när det väl rör sig neråt.

Doften är söt, har en mängd tallbarr, fint gräsig, fruktig och ganska angenämt mjuk.

Smaken känns mjuk, söt, stor och rätt maltig för att vara en IPA. Humlen smyger sig upp snabbt och tar över i form av lätt gräsighet och tydlig efterbeska. Visst är den humlig och med en tydlig beska men känns ändå lite snällare än vad jag förväntade mig. Jag uppfattar den även som aningen onyanserad på något vis men fortfarande bra och god. Betyg: 3+/4-

Etiketter: , , ,

Kommentera

