Snart dags för nästa mitt i månaden släpp

Om exakt en vecka är det så dags för mars månads mitt i månaden släpp hos Systembolagets tre vinkällarbutiker men som vanligt kan du beställa hem ölen till vilken butik som helst. Den här gången rör det sig inte om så många öl, endast fem stycken. I och för sig kommer årets påsköl att släppas samma dag och de är ju lite fler, tolv stycken närmare bestämt och kommer till långt fler butiker. Nog om påskölen för idag men jag återkommer till dem imorgon med en presentation. Nu tillbaka till det mindre mitt i månaden släppet.

Mitt i marsnyheter 2010

Ett ganska spännande och bra släpp men med öl i den lite dyrare klassen. Alla öl ligger nämligen runt 50-lappen eller högre. Av de fem ölen är tre och två tredjedelar från USA, en tredjedel från Skottland och en öl kommer från Belgien.

Från Great Rapids, Michigan, USA kommer hela två öl från det i många ölkretsar väluppskattade Founders Brewing Company. Bryggeriet hamnade till exempel på fjärde plats när RateBeer rankade världens bästa bryggerier 2010. Det är deras Breakfast Stout, 8.3% och Centennial IPA, 7.2% som lyckats hitta hit till Sverige. Kul! Den tredje renodlade amerikanen är havreimperial stouten Barrel Aged B.O.R.I.S. The Crusher Stout, 9.4% från Hoppin’ Frog Brewery vilka landat på plats nummer 24 på RateBeer-listan. Enda belgaren i samlingen är La Rulles Triple, 8.4% från Brasserie Artisanale de Rulles. Ett ganska nytt bryggeri som grundades år 2000 och ligger i Belgiens sydöstra hörn. Den sista ölen i släppet är ett sammarbete mellan tre bryggerier; Stone Brewing Company, BrewDog och Cambridge Brewing Company. De har tillsammans bryggt en mörk lager vid namn Juxtaposition, 10%. Ett intressant sammarbete som ska bli kul att smaka.

Det var de mer exklusiva nykomlingarna för mitten av mars. Som sagts fyller jag på med fler ölnyheter imorgon då jag kommer till årets påsköl.

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Snart dags för nästa mitt i månaden släpp”

  1. Påskölen 2010 « Gjölen Says:

    […] Snart dags för nästa mitt-i-månaden-släpp […]

  2. Founders Centennial IPA « Gjölen Says:

    […] Det är ett par kronor billigare än vad de tar för ölen hos Systembolaget (44.50 kr) när den släpps i deras mitt-i-marsmånaden-släpp imorgon. Fantastiskt eller hur? Jag öppnade upp storplånboken och slog till på en flaska. […]

Kommentera

