Bashah

Efter en riktigt bra dag, med sol, ugglor och en passerad milstolpe i en räknande hobby jag har, känner jag mig således bra upplagd inför lördagskvällen. Först och främst innan lördagsfirandet drar igång tänkte jag att jag skulle fortsätta beta av marsnyheterna nu när jag har andan uppe. Ytterst på hyllan och som håller på att falla ut ur det mer än välfyllda ölkylskåpet står Bashah, 8.6%. En öl som klassas som något så mixat som svart belgisk dubbel IPA. Så för att rädda ölet från att gå i golvet får det bli denna samproduktion bryggd av skotska BrewDog och Stone Brewing Company från Escondido, Kalifornien i USA som blir kvällens bloggöl. Båda bryggerierna bakom denna öl är kända i ölkretsar för att vara ganska hårda attitydsmässigt och även i vissa fall PR-mässigt så på så sätt borde de väl passa varandra, i alla fall på just dessa plan. Det återstår att se hur bra de brygger tillsammans. Bashah lär förresten stå för Black As Sin Hoppy As Hell.

Färgen är diabassvart och har ingen vilja att släppa igenom något som helst ljus. Stone Brewdog BashahSkummet är ljusbrunt, ganska krämigt, blandbubbligt och klamrar sig fast utmed glasets väggar men får ge sig hyfsat snabbt där den inte har glaskontakt.

Doften är kraftig och spännande. Näsan plockar upp tjära, kaffe, viss humlighet, choklad och är det inte lite hintar av aska där?

Smaken är både mjuk och hård på något sätt. Där finns brändheten från för hårt rostat bröd, beskan från tilltagna humlegivar och en uns kaffe från koppen som arbetskamraten glömde på din bänk igår. Jag får även på något underligt vis en association till fisk som jag tyvärr inte kan förklara närmare. Ett väldigt svårbedömt öl med mycket stimuli och ett spretigt och motståndskraftigt smakintryck vilket säkert är meningen. Betyg: 3+

BrewDog och Stone Brewing Company verkar funka ihop även bryggmässigt och jag tycker helt klart att de får godkänt.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

