Närke Single Target

Lyckades under ett par timmars besök i storstan hinna med en glas öl på Akkurat. Härligt. Jag var som vanligt återigen i huvudstaden för att närvara vid en konsert och eftersom jag påväg mot konsertlokalen passerade förbi ovannämda vattenhål Närke Kulturbryggeriblev det till att stanna, om så en väldigt kort stund. Valet av öl föll på den från Närke Kulturbryggeri återintroducerade brown alen Single Target, 4.9% som jag skrev kort om för ett par veckor sen.

Färgen var i den smått dunkla belysningen mörkt brun nästan åt det svarta hållet och skummet  var fint samt lätt bruntonat.

Doften kändes lätt rostad med en stor maltig lite honungssöt touch. Lite lätta citrus samt kaffetoner och jag tyckte mig ana någon svårplacerad flyktig chokladpartikel.

Smaken kändes väl rostad, lite kaffebeska, aningen metallisk vilket i och för sig kunnat bero på ölets relativt låga dricktemperatur. Toner av choklad hittades och en ganska bra efterbeska som stannade kvar och satte sig långt bak i munnen och där väntade på att bli förstärkt av ytterligare en klunk. Single Target kändes som en robust öl och inte vad jag riktigt skulle förknippa med en brown ale men helt klart godkänd även om jag tyckte kolsyran var lite väl frisk. Betyg: 3+

Etiketter: , ,

Kommentera

