Dugges Kals Stout

Dugges Kals StoutJag har haft en flaska av en oatmeal stout i form av Dugges Kals Stout, 5.0% som ingår i deras Göteborgsvit ståendes här hemma ett tag nu. Jag tänkte att det som avbräck från belgarna igår kunde vara dags att knäcka den och ha något mörkt att sippa på under söndagskvällen.

Färgen är svart med ett krämigt aktivt skum på ett par centimeter men som lägger sig hyfsat kvickt dock med en del skumrester kvar utmed glaset.

Doften är rostad malt, vagt kaffe, lakrits, syrlig och även något svårplacerad parfymighet tycker jag mig hitta.

Smaken är mjuk, kort rostad, lite syrlig, torr och den där svårplacerade parfymdoften gör sig även påmind i här. Eftersmaken bringar kaffevibbar. Ölet är mjukt och känns ganska lätt, nästan så att jag skulle drista mig till att säga blaskigt men till trots klart godkänt. Betyg: 3+

Etiketter: , ,

Kommentera

