Ölprovning I, 2010 med Gambrinus, Uppsala

Så har då årspremiären av ölprovningarna med ölsällskapet Gambrinus ägt rum. Detta blev min fjärde ordinarie provning med föreningen. Årets första provning var även kombinerat med sällskapets årsmöte. En hel del intressanta förslag på ölresor och andra aktiviteter kom upp till diskussion. Till exempel ser det ut att bli en säsongsavslutning innan sommaren i form av ett besök till Oppigårds Bryggeri. Trevligt, trevligt.

Nåväl nog om årsmötet och åter till ölen. Det var 24 stycken ölintresserade öldrickare närvarande och upplägget på provningen var som vanligt, dvs blindprovning av fyra öl valda under ett, av provningsansvariga påhittat, hemligt tema. Poäng och omdöme sätts individuellt på de fyra ölen. Om du vill veta lite mer om systemet med poäng och omdömen är det bara läsa något tidigare inlägg om någon ordinarie provning.

Gambrinus ölprovningsuppställning den 28 januari 2010

Ölprovningsuppställningen den 28 januari 2010

Kvällens provning bjöd på två gyllene och två något mörkare öl som gick lite åt klassisk bärnsten. Alla hade en viss dimmighet i sig så den första gissningen var att det var fyra ofiltrerade brygder troligen av typen ale. Vid en första sniff på de fyra kändes de hyfsat lika och gissningen på ale höll i sig. Öl nummer tre utmärkte sig lite genom att ha minst doft. Nästa steg blev till att försiktigt läppja lite på de fyra. Det första som slog mig var att alla var rätt lika i smaken. Alla hade samma typ av humlebeska i lite olika styrka plus att de hade en ganska tunn kropp vilket indikerade en inte alltför stor alkoholstyrka. Efter första smakvändan tyckte jag helt enkelt att ölen mest hade en rejäl beska men inte så mycket mer. I och för sig anade jag lite av det som jag brukar referera till som stall och hö i smak- och doftbuketten. Visst fanns det vissa andra nyanser också men de var inte alltför många. Lite mer nyanserad smak framträdde dock när ölen blev lite varmare men första lite tunna intrycket stod sig.

Redan efter första rundan hade jag mina aningar på vad det kunde vara i glasen men jag behövde nog dricka lite mer för att vara säkrare så det var bara att smutta på. Jo, visst var det samma hussmak i alla fyra. Det var ju inte jättelänge sen jag drack de här ölen senast. Så när det väl var dags för genomgång hade jag min gissning på tema och öl hyfsat klar. Yes, jag var på rätt spår, temat för kvällen var som jag anade Skebo Bruksbryggeri.

Skeboölen som dracks 20100128

Här kommer så en kort resumé över de testade ölen:

1. Skebo Triple Gold Bitter, 4.5%: Dimmigt gyllene i färgen och med ett finbubbligt skum vars rester hänger kvar utmed glaset. Doften humlig, frisk, svagt syrlig och något höig. Torr, rejält besk, en del humletoner men ändå ganska lätt & tunn i smaken. Mitt Betyg (MB): 3+, total poäng (TP): 55 och medelomdöme där max är 6.00 (MO): 3.79

2. Skebo Lantöl, 5.4%: Lätt dimmigt bärnstensfärgad med ett ok klassiskt skum som lämnar lite rester. Doften har en touch av fruktighet och blommighet. Även lite karamell, honung och en svag uns av brändhet finns där. Smaken är lite sträv med malt och viss fruktighet samt en bra beska. I övrigt ganska enkel palett med en godkänd fyllighet. MB: 3+, TP: 64 och MO: 3.83

3. Skebo Bruksöl, 4.7%: Ett gyllene lite grumligt öl med likartat skum som ölen innan. Doften är syrlig, karamell och vagt fruktig med en liten svag doft av äpple. Ölet smakar lätt syrligt, beskan finns där men inte så markant som hos tidigare ölen, aningens stallvibbar. Lättdrucken och tunn i smakerna. MB: 3, TP: 40 och MO: 3.54

4. Skebo Gjutarns Bästa Bitter, 5.2%: Svagt dimmigt bärnstensfärgad. Fluffigt skum som hänger kvar utmed glaset. Svag hödoft tillsammans med en viss fruktighet, lite apelsin och vagt rostad. Smaken tydligt besk med ok fräsch humlighet, vagt fruktig, lätt bränd, maltig och den känns lite sträv. Beskan stannar kvar bra men ölet har en lite klen kropp och aningen onyanserat. MB: 3+, TP: 81 och MO: 4.38

Den klara vinnaren av provningen och den öl som även fick högst medelomdöme var öl nummer fyra, Skebo Gjutarns Bästa Bitter.

Det hela var en trevlig och kul provning. Det är ju inte alltför ofta man dricker Skebos öl. Jag kan tycka att de är lite väl lika och att de saknar den där lilla extra fylligheten som jag brukar gilla. Hur som helst en bra start på det nya Gambrinusåret. Resultaten av provningen kan som vanligt hittas även hittas på Gambrinus ölprovningssida.

Etiketter: , ,

Kommentera

