Nils Oscar Barley Wine

Jag lever fortfarande lite på ångorna ifrån fredagens eminenta provning och här kommer faktiskt en till öl som jag drack i fredags med brorsan men utanför provning. Det är Nils Oscar Barley Wine 2007, 9.5% som givetvis kommer ”från ax till strupe”-folket vid Nils Oscar Company AB.

Nils Oscar Barley WineFärgen är mörkt gyllene bärnsten. Vidare har ölet ett ganska litet äggvitt skum som försvinner relativt kvickt med lite vaga skumrester kvar utmed glaset.

Doften känns komplex med viss maltighet, sötma, spår av farinsocker och vanilj, ganska markant karamellig med lite inslag av blandade citrusfrukter. Öldoften känns på det hela taget rätt typiskt barley wine.

Smaken är söt, lite åt marsipanhållet. Den karamelliserade malten gör sig även påmind. Jag tycker mig också känna en viss fruktighet och vaga alkoholvibbar. Ingen tydlig närvaro av beska vad jag hittar. Liksom för doften känns ölet ganska stiltypiskt. Ett gott öl som dock hamnar lite i skymundan av andra öl som konsumerats under fredagskvällen. Helt klart värt att dricka igen. Betyg: 4-

Min bror som tyckte förrutom de redan nämnda att han anade en viss lakritston. Hans betyg blev även det 4-.

Etiketter: , ,

Kommentera

