Schloss Eggenberg Urbock 23°

Sedan jag upptäckte att det fanns ett öldestillat att köpa på Systembolaget har jag varit lite nyfiken på både ölen Schloss Eggenberg Urbock 23°, 9.6% som ligger till grund för destillatet och som finns i beställningssortimentet samt själva spriten i sig som heter Zigarrenbrand, 45% och som också finns hos Systembolaget. Vad gäller ölen har jag dock inte kännt mig tillräckligt nyfiken för att slå till på en hel låda (24 flaskor) men Schloss Eggenberg Urbock 23°häromdagen upptäckte jag att de faktiskt fanns några få flaskor stående i Ghubens kyl så det var bara att slå till på en.

Färgen är ljust bärnsten och det äggvita skummet är ok och har en höjd på runt två centimeter som dock sjunker undan snabbt.

Doften är söt, maltig och har en viss nyans av sirap och dadlar.

Smaken ger mig helt klart vissa Cognacvibbar, söt, len och den känns snäll för att vara så stark samt lite fadd. Helt klart intressant att ha provat men inget märkvärdigt och inget som lämnar några jätteavtryck. Betyg: 3

Etiketter: , ,

Kommentera

