Den fjärde och sista ölen i Shipyards Pugsley’s Signature Series

Hög tid att komplettera tidigare Shipyardinlägg med den fjärde och sista av ölen i  Shipyard Brewing Company‘s Pugsley’s Signature Series som går under namnet Smashed Pumpkin, 9.0%. Den kom i Systembolagets mitt i månaden släpp för december vilket kan te sig lite sent då pumpasäsongen toppar runt Alla helgons dag.

Shipyard Smashed Pumpkin

Färgen är fint gyllenorange men med ett mediokert skum som snabbt försvinner utan spår.

Doften är kraftig och intressant äppelkanelpaj vilket säkert motsvarar pumpapaj men som jag har svårt att relatera till eftersom jag aldrig provat och heller ej kännt doften av vad jag kan minnas. Vid sidan om pajlukten sniffar jag även upp lite kryddighet.

Smaken tycker jag nästan är lite fränt kryddig och söt på en och samma gång. Hittar toner av muskotnöt, kanel och en vag eldig pepprighet på något sätt.

En helt klart lite udda smakupplevelse och hyfsat intressant i liten mängd. Betyg: 3

Det var skönt att jag delade flaskan med min bror och far för jag hade nog inte uppskattat att peta i mig hela flaskan själv. Mina två medprovare instämde i att den hade en tydlig kanelkaraktär och en speciel smak. Bror satte betyget 3 och far 4-.

Etiketter: , ,

Kommentera

