Nøgne Ø Underlig Jul

Jag upptäckte nyligen att jag inte har skrivit om alla julöl jag faktiskt provat i år så jag får se till att göra det nu innan julen officiellt är över vid tjugondag Knut. Idag blir det det kompromisslösa bryggeriet Nøgne Ø som uppmärksammas genom Underlig Jul, 6.5%. Denna öl provades som så många gånger förr av mig samt mina ölintresserade familjemedlemmar i form av bror och far. Jag tänkte för en gångs skull notera lite av deras åsikter också.Nøgne Ø Underlig Jul

Färgen är mörkt brunsvart och lite grumlig. Det bruntonade skummet är tjockt, finbubbligt och lägger sig sakta på dryga havlcentimetern men med en hel del rester utmed glaset.

Doften är söt, lakrits, enbär och blandade kryddor. Associationer till myggmedel och tvål dyker också upp.

Smaken är nyanserad och stor med inslag av kanel, pomerans och en fin rostad ton finns närvarande. Jag får även vibbar av nejlika och kaffe.

På det stora hela tycker jag att de norska dropparna är ett fint kryddigt, värmande julöl. Betyg: 4-

Så lite kort om vad medprovarna säger om Underlig Jul: Båda droppar kommentaren komplex. Min far tycker den påminner om Riga Balsam och hittar även chokladsmak medan min bror hittar lite glögg, Fernet och tycker beskan är ganska lång. Betyget 3+ från båda två. 

Har du inte hunnit med att testa denna schyssta julöl finns det fortfarande chans då det finns ett par hundra flaskor kvar runt om i landet och till ett reducerat pris dessutom.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Nøgne Ø Underlig Jul”

  1. Konsertöl hos The Bishops Arms « Gjölen Says:

    […] God och strået vassare än Underlig Jul. […]

Kommentera

