HΨ Cuvée

Det nya året firades som sagts in med den italienska champagneölen, namngiven efter en egyptisk festgud, HΨ Cuvée, 11% från Zago som dock är bryggd hos Brouwerij Van Steenberge. Jag provade denna öl plus standardvarianten vid namn The Original HΨ, 11% på Stockholm Beer & Whisky Festival tidigare i år men upptäckte att jag aldrig skrev något om någon av dem då. Så här kommer en nyårsrecension av HΨ Cuvée, 11%.HΨ Cuvée

Färgen är helt klar och mörkt mörkbrun. Skummet är snudd på lika med noll men det finns faktiskt lite brunaktigt skum utmed kanterna.

Doften är ganska vass, vagt alkoholig, något söt, karamell, träig och jag hittar även vad jag tycker vara en del äppletoner.

Smaken är aningen spritig, söt, russin, lätt nötig, träig och jag tycker den känns ganska platt på gränsen till fadd.

Visst HΨ Cuvée är en lite småkul öl på en snyggt designad flaska föreställandes de egyptiska gudarna Isis och Osiris som skålar för fortsatt glädje, lycka och fest och ölen funkar nog att dricka på prov någon gång. Vad gäller ölen som champagnesubstitut under nyårsskiftet  funkade den väl sådär enligt min mening. Nästa år får det nog bli något spontanjäst öl istället. Betyg: 3-

Etiketter: , ,

2 svar to “HΨ Cuvée”

  1. Yury Says:

    Har båda flaskorna hemma, ska nog prova dem snart🙂

Kommentera

