Fredagsinköp på Systembolaget

Obestämd ölflaska

Dagens shoppingrunda hos Systembolaget blev nog en av de dyrare jag varit med om. Speciellt för den lilla mängden artiklar som införskaffades. Ölen i det senaste släppet var ju dyra och i synnerhet den lite hypade rariteten Utopias från amerikanska Samuel Adams.

Just för den ölen hade jag samlat ihop ett gäng intressenter till att dela en flaska så att det skulle bli ett mer överkomligt pris för ett smakprov. Även om ekonomin var säkrad var det ju långt ifrån säkert att en flaska skulle hamna i min varukorg. Eftersom jag inte kunde vara i Stockholm, Göteborg eller Malmö för att köa för en av de sex flaskorna som fanns i respektive stad blev det till att hoppas på att en beställning på en av de återstående tolv flaskorna via min lokala Systembolagsbutik skulle gå vägen. Vid själva beställningen som gjordes precis efter butiksöppningen klockan tio nu i tisdags verkade allt vara lugnt men personalen kunde inte lova ett exemplar först förrän flaskan anlänt. Så idag när jag gled ner till butiken för att hämta lite andra nyheter var det en skön upptäckt att även Utopias hade hittat dit.

Kändes lite omtöcknande att hosta upp med den typen av pengar i kassan för en öl. Killen bakom mig i kassakön som höll sina två fredagskvälls-Bitburger i näven undrade nog lite över vad som hände när en flaska öl i brun kartong diskuterades ingående med kassören och sen visade sig kosta som ett helt 30 liters fat Bitburger. När väl kassan hade passerats var det inte utan att det blev lite nervöst att gå hem på isiga trottoarer och se folk halka omkull lite här och var men jag tog det lugnt och kom hem med hel last. Det hela var en lite häftig ölupplevelse på något vis och om det inte vore för ett gäng ölintresserade vänner hade detta inte hänt, så tack. Nu är det bara att se fram emot en framtida spännande ölprovning.

Fredagsinköpen

Etiketter: , , ,

7 svar to “Fredagsinköp på Systembolaget”

  1. Fajanen Says:

    Det där måste ha kostat över 2000 för 9 pavor öl. Sanslöst.

    • Johan Says:

      Sanlöst, håller helt med. Skum känsla att stå där i kassan men skulle aldrig ha gjort det om vi inte hade varit några stycken bakom inköpet.

  2. Yury Says:

    Det blev samma line up för min del. Killen som satt i kassan fråga flera gånger om det va verkligen en öl, sen kollade han även upp om priset stämde. När jag ringde Systemet för att beställa ölen, ringde dem upp mig fem minuter senare och fråga om jag va medveten om att den där Utopias va inte alls billig. Hehe🙂

    • Johan Says:

      Personalen i din butik verkar helt klart vara noga med att saker och ting blir rätt:). När jag hämtade ut min flaska fick jag höra att personalen hade kollat in flaskan och att de tyckte att den inte kändes lika mäktig som de hade förväntat sig. I kassan var det mer folket runt omkring som såg undrande ut än kassaoperatören.

  3. Pilsner.nu Says:

    Det är när sånt som Utopia släpps man är glad att man redan provat den🙂 Och då slapp köpa en flaska…..

  4. Yury Says:

    Hehe, bor i en jätte liten stad, här är det inte så många som har koll. Däremot så har jag bara fått sms en gång av systemet. Andra gånger fick jag ringa och fråga om mina grejer har kommit. Deras ursäkt va att dem har nog missat att meddela mig.😛

  5. Blandad starkölsprovning « Gjölen Says:

    […] Från första början var planen att prova den för ett tag sedan gemensamt inhandlade amerikanska, ganska starka, lyxrariteten från Samuel Adams vid namn Utopias, 27.3%. […]

Kommentera

