St Peter’s Winter Ale

Jag fortsätter att beta av årets julöl så sakteliga. Mitt fokus har än så länge legat på de utländska ”julölen” eftersom en större del av de svenska (runt 25) kommer att testas under Gambrinus julölsprovning (FB länk) nu till helgen. Hur som helst dagens julöl kommer från det välrenommerade brittiska bryggeriet St Peter’s Brewery och är helt enkelt deras Winter Ale.

St Peter's Winter AleÖlet är mörkt brunrött till färgen och med ett ganska krämigt, bruntonat skum på runt centimetern. Vart efter skummet sjunker lämnar det tydliga rester för att påminna om dess tidigare närvaro.

Doften är fint rostad, lätt chokladig, kaffe, mörkt bröd och har även lite alkoholnyanser.

Vad gäller smaken är den rostad och det finns också mörk brödsirap och kaffe. Jag tycker mig även känna någon svårfångad syrlighet och kanske även lite sötlakrits. Ölet känns direkt vid intag smakrikt men rikedomen tycker jag försvinner ganska snabbt och endast lämnar kvar en lätt eftersmak av rostat kaffe. I och för sig ingen större miss och ölet som helhet funkar fint för mig. Betyg: 4-

Etiketter: , ,

Kommentera

