Starkölsutbudet i Sverige 1970

Jag berörde ju ölutbudet på 70-talet i mitt Sigtuna Brygghus-inlägg häromdagen. Då påstods att det endast fanns runt 30 olika öl i Systembolagets sortiment år 1977. Jag bestämde mig för att kolla upp detta lite närmare och tog kontakt med Systembolaget. Efter någon dag fick jag svaret att det 1970 fanns 43 olika öl i sortimentet och med meddelandet fick jag ett utdrag ur 1970-års sortimentlista som är väldigt intressant att titta på.

Starköl 1970

Starkölen hos Systembolaget år 1970

Finns ju ett par trotjänare kvar än idag. Det kan ju inte ha varit alltför mycket att dricka, skriva om och diskutera för eventuella ölfantaster på den tiden. Så kanske inte så konstigt att det dröjde tio år till innan ölsällskapen först började dyka upp. Vad gäller just år 1977 har jag inte fått något bekräftande om antal men det verkar ju inte helt otroligt att det kan stämma med ett 30-tal öl i sortimentet.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Starkölsutbudet i Sverige 1970”

  1. Markus Says:

    Hepp, tur att man inte var ölintresserad på 70-talet;-)

Kommentera

