Ölprovning II med Gambrinus, Uppsala

Så har man återigen varit med på en ölprovning med ölsällskapet Gambrinus. Detta blev nu min andra ölprovning med dessa ölkännare och var även denna gång en intressant och något oväntad ölupplevelse. Ölsällskapets förfarande är som tidigare nämnts blindprovning av fyra öl som valts ut av en provningsansvarig medlem under ett visst av just denna ansvariga personen valt outtalat tema.

Den gemensamma nämnaren den här gången var faktiskt lite småklurigt. Bland de runt 25 deltagarna var det nog ingen som var helt säker på kvällens tema. Vi fick alltså in fyra ljusgula lager och när genomgången kom hördes många förslag men ingen lyckades droppa ”svensk fylleöl”, eller svensk extra stark lager som det rätta övergripande svaret för de fyra ölen. Lite oväntat, men intressant måste jag säga att det var, att ett ölsällskap har extra stark svensk lager som röd tråd vid en provning. Det är ju inte varje dag som man köper och dricker sån här stark lager, på 500 ml burk dessutom.

Vid själva provning var det endast ett av ölen som jag tyckte kändes rejält alkoholstarkt och gissade på att den kunde ligga över 7 %. Övriga tre kändes som ganska vanliga dussinlager, kanske något sötare. Visst fanns det viss nyans i karaktärerna hos ölen men variationen var inte alltför stor. Vet inte vad detta säger men jag får väl erkänna att jag knappt har druckit någon lageröl i denna kategori förr och om det har hänt har det inte varit i så här städade former. Normalt är det ju lätt att man avfärdar ölen som just ”fylleöl” och aldrig provar. I och för sig tror jag inte att jag heller i framtiden kommer att förändra min åsikt särskilt mycket och köpa denna typ av öl så många gånger. Detta eftersom jag inte direkt föll för någon av de provade ölen. Nåväl vilka var det då och vad tyckte jag? Här kommer en kort resumé:

Pripps Blå Extra Stark1. Pripps/Carlsbergs: Pripps Blå Extra Stark, 7.2%: Ljusgul, med klent skum. Doften tunn, svagt brödig, maltig. Smaken brödig, kraftigt alkoholig, lite alkoholvärmande. Betyg: 2

 

Three Hearts X-Strong2. Krönleins: Three Hearts X-Strong, 7.5%: Ljusgul, med klent skum. Doften tunn, svagt brödig, maltig med lite inslag av apelsin. Smaken brödig, märkbar humle, bra beska, svagt värmande. Betyg: 3-

 

Wårby Stockholm Extra Stark3. Spendrups: Wårby Stockholm Extra Stark, 7,2%: Ljusgul, med stort skum som försvann relativt snabbt och lämnade tydliga spår utmed glaset. Doften tunn, svagt brödig, maltig med lite inslag av apelsin. Smaken brödig, svagt svagt kolavibbar, beska finns men väldigt blek. Betyg: 2+/3-

 

Åbro Original Extra Stark4. Åbros: Åbro Original Extra Stark, 7.3%: Doften liten, svagt brödig, maltig och svagt syrlig. Smaken brödig, syrlig, väldigt tunn och vek. Slinker ner lätt. Betyg: 2+

 

Så denna gång var det alltså endast svenska öl av extra stark lagertyp. Jag kunde som sagt inte placera ölen något vidare samt kände inte igen något öl direkt och kunde endast säga med stor sannolikhet att ett av ölen var av typen lager extra stark. Om detta just beror på att jag sällan dricker svensk lager från de stora bryggerierna och speciellt av denna starkare typen eller något annat låter jag vara osagt.

Hur som helst var det hela en lärorik och intressant provning med en ganska markant ökad ljudvolym allteftersom ölen konsumerades vilket man i och för sig kunnat haft som ledtråd om man varit uppmärksam. Vilken provningens vinnare blev och hela sällskapets resultat av denna provning kan hittas på Gambrinus hemsida.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Ölprovning II med Gambrinus, Uppsala”

  1. 2009 års sista öldag och inlägg « Gjölen Says:

    […] Via sällskapet har det blivit en rad provningar (I, II & III) plus den omfattande julölsprovningen som årsavslutning. […]

Kommentera

