Besök på Messob

Hade för ett tag sen nöjet att smita förbi Messob, en av Uppsalas bättre och intressantare matställen för lite östafrikanskt krubb. Där har de ett ganska kul utbud av öl från några olika afrikanska länder. Med kul menar jag då inte i bemärkelsen supergoda öl utan mer ursprung. Eftersom det är en etiopisk/eritreansk restaurang har de givetvis ett par öl från det etiopiska bryggeriet St. George Brewery som drivs av BGI Etiopien. De har även öl  från Kenya, Uganda, Marocko och ett gäng öl från Namibias största bryggeri Namibia Breweries.

Jag har under ett par resor i östafrika redan lyckats testa några öl som Messob har i sortimentet, t ex Kenyas Tusker och Ugandas Bell. Jag har även tidigare testat St. George Beer från St. George Brewery, BGI Etiopien. Jag har då tyckt ungefär såhär om dessa öl:

Kenya Breweries Ltd’s Tusker, 4.2%: En ljus lager med fint skum, klassiskt maltig, brödig doft med en smak av lite svag citrus, tunn honungssötma och ok humlebeska. Betyg: 3-

 

Bell Lager, UgandaUgandan Breweries’ Bell, 4.0%: En ljus lager med fint skum. Doften bördig ganska lätt med fräscha humletoner. Ganska tunn och lättdrucken. Passar fint kall i den tropisk hetta. betyg: 3-

 

St George Beer, EthiopiaSt. George Beer, 4.5%: En ljus lager med ok skum som dock försvinner snabbt. Doften minns jag som inget speciellt, typisk lätt lager, brödig. Smaken mycket lätt, spanmål, len och snäll. Minns faktiskt inte så mycket mer än så. Har för mig att jag tyckte det enda som stack ut var ursprunget. Betyg: 2 

 

Men nu senast blev det dock Namibia Breweries Urbock, 7% och lite Casablanca Beer, 5% från Brasseries du Maroc.

Urbock: En mörkt bärnstensfärgad öl där skummet är ok och lägger sig på ett par millimeter efter en stund.

Ölet doftar mjukt, angenämt, sött, lite russin.

Smaken är len, sötfruktig, svag nyans av russin. Betyg: 3+

 

Casablanca Beer: Ett ljust gyllene öl som skummar mycket vid upphällning men snart lägger sig på centimetern för att sen försvinna alltmer ju längre det står.

Doftar maltigt och ganska snällt.

Smaken som en lager ska vara. Maltig, brödig, lite väl svag humle för min smak men med ok beska även om den kan tyckas lite snäll i eftersmaken. Betyg: 3-

 

Ser fram emot fler besök på Messob och nya afrikanska ölmöten för enligt personalen ska de fortsätta ta in fler afrikanska öl. Kul.

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Besök på Messob”

  1. Tusker Lager « Gjölen Says:

    […] Tusker är den mest sålda ölen i Kenya och det största märket i hela östafrika. Jag har tidigare gjort en kort recension av ölen […]

  2. Etiopiska öl « Gjölen Says:

    […] Jag vet ju sen tidigare att etiopisk öl inte är så illa då de har några andra märken på Uppsalas lokala etiopiska/eritrianska restaurang Messob. […]

Kommentera

