Några första intryck från SBWF

Så har man några starka minnen från SBWF än så länge? Jovars, det finns ganska många. Synd bara att en del minnen försvinner så snabbt. Undrar om det har att göra med att man inte spottar när man testar? Man har ju iofs anteckningsmaterial med sig men det blir liksom lite stressigt och lite förmycket att anteckna allt. Så för all öl som passerar strupen blir det bara en siffra och för en del kanske någon liten kommentar. Förhoppningsvis lyckas jag ta mig till festivalen även nästa helg och då kanske göra lite mer djupdykningar och anteckningar. Det finns ju så mycket att testa men tyvärr har man ju så lite tid (och efter den gångna helgen även pengar).

Tillsammans med min bror och far lyckades vi i alla fall under torsdagen hinna med ett hyfsat antal. Vi började lite mjukt vid öppnandet kl 15 med att kolla igenom några av de svenska mikrobryggerierna för att se vad nytt de hade att erbjuda. Vi smakprovade några av nyheterna hos Sigtuna Brygghus, Oppigårds & Nils Oscar vilka över lag kändes riktigt bra.

Sigtunas Sorbon X tyckte jag var lite tunn, lätt fruktig, ganska snäll beska och satte betyg:3 medan deras IPA hade en fin beska och fick 3+. 

Nils Oscar hade en ny God Ale som jag tyckte hade en fin färg och var svagt jordgubbs-doftande med en något söt smak. Fick betyg 3+. Deras Hop Yard IPA testade endast brorsan och jag kom inte ihåg vad han tyckte.

Oppigårds 7th Anniversary Ale som skulle vara tokhumlad med Amarillo tyckte jag var riktigt bra, som vanligt rejält humlad, fin blommighet, fin färg och doft fick betyget: 4+.

Efter svenskstarten fortsatte vi att strosa runt lite för att få en liten uppfattning om vad som bjöds och var saker och ting fanns.

Fortsättning följer…

2 svar to “Några första intryck från SBWF”

  1. Systembolagets tillfälliga februarinyheter « Gjölen Says:

    […] Oppigårds släpper deras goda och på festivaler väl mottagna Amarillo Spring, 5.9% (aka 7th Anniversary Ale). […]

  2. Amarillo Spring « Gjölen Says:

    […] Jag drack den under Stockholm Beer & Whisky Festival i september. Då under namnet 7th Anniversary Ale. […]

Kommentera

