Old Tom Strong Ale Chocolate

Jag var igår ute med lite gamla kompisar på Pipes of Scotland i Uppsala och där hade de precis fått in ett gäng nya öl. De hade precis kopplat in ett nytt fat på Slottskällantappen med deras Red Ale. Kul och jag fick det första glaset. Kommenterar den senare. Börjar med något annat nämligen en flasknykomling från de brittiska öarna som numera också finns i Pipes ölkyl.

Old Tom Strong Ale Chocolate

Old Tom Strong Ale Chocolate

Här kommer lite kort vad jag tyckte om denna britt:

Färgen var mörkbrun/röd aktig, skummet låg fint kvar men inte speciellt tjockt. Doften av choklad spred sig ganska fort även utanför glaset redan vid upphällningen. Förrutom den mycket tydliga chokladdoften fanns där en annan sötaktig odör. När man väl sippade kände man genast den starka, tydliga chokladsmaken. Den var väldigt dominerande och jag tycker nog att ölen gav mer chokladvibbar än många andra chokladöl jag provat. Förrutom chokladen och sötman fanns där en hint av marsipan. I övrigt tyckte jag den var lite sträv och att den hade en ganska stark smak på något vis. Kändes som att någon typ av chokladbeska hängde kvar en stund efteråt.

Helhetsintrycket blev dock helt ok, och jag klämde dit med ett 3+.

Etiketter: , , ,

Kommentera

